Sabtu, 03 Desember 2011

Tentang Simbol Yahudi

Baru-baru ini kelas saya pada ribut masalah simbol-simbol yahudi...
saya saja yang hanya mengangkat tangan dan membentuk lambang segitiga langsung dibilang yahudi....hahahah:D

Tadi sempat cari dan dapet informasi singkat masalah simbol dan aliran agama yahudi..
lets read!!

Agama Judais
Agama Judais  adalah agama bagi bangsa Yahudi tidak kira di mana mereka tinggal. Sama ada Israel, Eropah, Asia mahupon Timur Tengah.


Simbol ini ialah sebuah alat pembawa lilin. Lebih kurang antara 7 hingga 10 batang lilin boleh diletakkan di atasnya. Alat ini dinamakan menorah dalam bahasa Hebrew.
 Terdapat 2 jenis MenorahMenorah Kuil dan Menorah Hanukkah.
Synagogue pula adalah nama bagi rumah ibadat agama Judais.
Simbol menorah ini juga merupakan simbol kebangsaan bagi Negara Israel dan simbol paling ketara yang mempengaruhi pentadbiran Amerika Syarikat sekarang.

p/s: Yahudi dengan Judais adalah dua perkara yang berbeza. Yahudi adalah bangsa manakala Judais adalah agama bagi bangsa Yahudi.


Simbol Singa Judah
Logo yang mempunyai wajah singa ini merupakan logo yang sangat popular.
Bani Israel menganggap watak singa adalah lambang keberanian kepada anak Nabi Yaakub iaitu Judah bin Yaakub. Masyarakat Yahudi sentiasa cuba mengaplikasikan sebarang eleman yang terdapat dalam agama mereka khususnya singa Judah ini.

Metro-Goldwyn-Mayer memilih singa sebagai maskot kerana tiga orang daripada pengasasnya adalah berbangsa Yahudi.




Singa Judah pada logo EPL atau English Premier League (Liga Perdana Inggeris) yang mana merupakan pertandingan bola sepak paling berprestij setakat ini.








Kabbalah
Kabbalah adalah satu amalan mistik atau kerohanian yang diamalkan oleh masyarakat Yahudi dalam agama Judais. Ia sebenarnya amat dikenali sebagai satu upacara ritual kelompok Yahudi yang melibatkan pembunuhan orang awam sebagai salah satu eleman upacara Kabbalah. Amalan pembunuhan mistik ini bagi menyambut tiga jenis perayaan iaitu Pesta Purim, Passover, dan Esther.

Simbol Kaballah 1


Hand of Fatima (Tangan Fatimah) dalam bahasa Hebrew merupakan satu simbol semangat kerohanian kepada pemakainya.
Simbol ini merupakan rupa bentok tapak tangan yang lengkap dengan lima jari dan ditengah-tengah tangan tersebut merupakan mata kejahatan yang bakal dihapuskan oleh tangan tersebut.
Ada juga dalam kalangan masyarakat Islam Arab yang mempercayai bahawa dengan memakai Hand of Fatima, mereka akan mendapat kekuatan. Ini adalah syirik kerana bertetangan dengan ajaran Islam.



Simbol Kabbalah 2
Red String (Tali Merah) berasal dari Israel di mana satu lingkaran tali merah telah didapati melilit batu nisan Rachel. Rachel merupakan seorang perempuan Yahudi yang telah meninggal dunia lebih 3000 tahun dahulu.
Penggunaan tali merah ini kononnya boleh menghindarkan si pemakai dari unsur2 negatif dan menyerap unsur2 positif di sekeliling bahkan turut mengelakkkan dari sebarang gangguan unsur2 kejahatan.






Bintang Nabi Daud

Star David (Bintang Nabi Daud) mudah dikenali kerana ia digunakan oleh kerajaan Israel pada bendera rasminya. Tujuan asai penggunaan simbol ini adalah bagi melambangkan identiti Agama Judais dan juga bangsa Yahudi.

Golongan yang menjalankan penyembahan syaitan menggunakan simbol Star David dalam upacara penyembahan mereka. Pada bahagian tengah bintang terdapat gambar kepala kambing jantan manakala abjad-abjad di setiap penjuru bintang adalah huruf Hebrew yang membawa maksud tertentu bagi tujuan pemujaan syaitan.


Simbol Freemason


Freemason adalah satu pertubuhan Yahudi yang mendidik ahli-ahlinya bekerja bagi mencapai matlamat dan cita-cita bangsa Yahudi.

Logo Freemason terdiri dari tiga elemen utama iaitu jangka lukis, pembaris bersudut L dan huruf G. Antara ketiga-tiga elemen tersebut, hanya satu elemen yang masih menjadi persoalan para pengkaji iaitu huruf G. Namun menurut pendapat paling kukuh dan agak rasional ialah pendapat yang mengatakan huruf G mewakili maksud Great Pyramid yang menjadi lambang simbol gerakan rahsia Yahudi terbesar di dunia iaitu Illuminati.




Simbol Illuminati


Illuminati merupakan satu pertubuhan rahsia Yahudi terbesar di dunia.
Asal usul perkatan Illuminati menurut Adam Weishaupt, pengasas pertubuhan Illuminati, ialah Lucifer (Iblis) yang membawa maksud pemegang cahaya.
Terdapat 5 elemen asas pada logo Illuminati iaitu:
-Ungkapan ANNUIT COEPTIS.
-Gambar mata satu pada puncak segitiga.
-Bangunan piramid separuh siap.
-Huruf-huruf di bawah piramid: MDCCLXXVI
-Ungkapan NOVUS ORDO SECLORUM

0 komentar:

Posting Komentar

Official Video

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Premium Wordpress Themes